lørdag 15. januar 2011

HALVVEIS

Nå er det bare litt over 1 uke igjen av sommerferien, så jeg tenkte det var på tide med en oppdatering. Det pissregnet hele jula, så det var jo koselig. Det var de mest stusselige 23. og 24. desember jeg noen gang har hatt, men 25. var ganske bra. Skypet med familien klokka 6 på morgenen, da var det jo fortsatt julekvelden for dem. Etter det gikk vi ned og åpnet opp pakkene våre som lå under treet før vi kjørte ut til Mandy og familien. Var litt usikkert om elva skulle flomme over så vi ikke kunne komme oss ut dit, men den gjorde ikke det heldigvis. Der åpnet vi resten av pakkene og spiste god julelunsj, med kaldt kjøtt,salat og reker. Ikke noen varm ribbe her nei, men midt på dagen er det uansett for varmt til å nyte varm mat. Jeg fikk masse fine gaver, men må allikevell si at jula er tusen ganger bedre i Norge. Nyttårsaften jobbet jeg, wohoo.

Folk tar julelys til et helt nytt nivå her...

Morgenen første juledag.

Julelunsj. Ja vi hadde smell-bong-bonger.

Fint vær i jula.

Ellers i ferien har jeg vært på stranda, vært på kino flere ganger, gymmen, og vært ute og spist middag og sånt. Ble forresten nektet adgang til å se due date for en stund siden fordi jeg ikke hadde id på meg. Aldersgrensen var 15+... Hallo, ser det ut som jeg er 14 år? Det var 4 kasser der og dama bak min var den eeneste som krevde id. Venninna jeg var med sa hun har ALDRI blitt spurt om id på kinoen før, og hun har bodd her hele livet. Etter at vi hadde vandret rundt i byen uten mål og mening en stund møtte vi på ei anna venninne som kjørte oss hjem til henne der vi bada i bassenget isteden. Jeg presterte jo selvfølgelig å gå på trynet ut i bassenget da. Forfriskende.

På onsdag dro jeg og Sam, ei venninne, på dagstur til Whitehaven Beach. Måtte dra hjemmefra halv seks om morgenen for å rekke båten fra Airlie Beach til Hamilton Island. Det var meldt tordenstormer, men heldigvis fikk vi bare solskinn. Vi hadde 2 og en halv time på Hamilton før båten gikk videre til Whitehaven, så da prøvde vi tube riding, som var helt sinnsykt gøy. Det var ganske lett å holde seg fast i starten, men etter at Sam falt av første gangen, ble mixen av solkrem og vann utrolig glatt, så vi datt av flere ganger begge to. Jeg mistet både hårstrikken og øredobbene mine, men det var såå verdt det! Etter det hoppet vi på gratisbussen til den andre sida av øya der de har strand og masse bassenger. Det vi endte opp ved var en svær sirkel med en bar i vannhøyde i midten.

Whitehaven var absolutt nyyydelig, og en av de tingene som ikke er overdrevet. Sanden er kritthvit og så fin at den skviker når du tråkker på den, og vannet er turkist og krystallklart. Rett og slett paradis. Vi var der i flere timer, men lå bare å solte oss i 5 min eller noe. Ellers var vi i vannet eller drev med aktiviteter. Jeg lærte å spille strandcricket av gutta som jobbet på båten, og ikke skjønner jeg hvordan folk kan stå og spille et så sinnsykt ensformig spill i timesvis. Måtte også selvfølgelig prøve på meg en av de fine manet draktene. Så ut som stranda hadde blitt invadert av romvesener når folk vandret rundt i dem. Man skal jo selvfølgelig ha på seg badetøy under dem, de er jo i tillegg ganske gjennomsiktige, spesielt noen av de lyserosa som også er ganske slitt, men en av gutta som jobbet der fortalte at de hadde hatt gamle tyske damer der som vandret rundt uten badetøy under. Lekkert. Etter 2 og en halv time begynte vi å merke at sola hadde tatt på, og selv om vi begge hadde smurt på oss solkrem faktor 30 sikkert ti ganger ble vi solbrente. Da satte vi opp en av solteltene de hadde der. Veldig kjekke å ha, men svarte så vanskelige å ta ned. Vi fikk hjelp av en kanskje 5 år gammel gutt. Meen det var hvertfall en av de beste dagene jeg har hatt her, og jeg har kjempe lyst til å dra dit en gang til.


Paradis.

Beautiful stinger suits.

I morgen drar jeg på ferie til Sydney og Canberra med vertsfamilien og datteren med familie. Var litt usikkert om det ble tur en stund fordi vi skal bytte fly i Brisbane, men flyplassen er heldigvis åpen nå og flommer trekker seg tilbake. Og for de som ikke har fått det med seg er det altså ikke noe flom her jeg bor. Hørte for litt siden på nyhetene at området som er under flom er like stort som Frankrike og Tyskland til sammen, og det er 13 folk som har dødd hittil. Det har vært uvanlig mye regn denne desemberen, og det er egentlig ikke før i januar-februar at regnsesongen starter her.

En koselig liten bille vertsfar fant i hagen.

Og for å kommentere overskriften har jeg nå vært her halve oppholdet mitt allerede, det har gått sykt fort. Jeg har vært heldig og ikke hatt noen ordentlig grine-hjemlengsel, selv om jeg skal innrømme jeg var veldig nedfor på lille julaften. Nå savner jeg absolutt ikke kuldegradene, og gruer meg litt til jeg ikke lenger har over 30 strender og havet innen rekkevidde, samtidig som jeg gleder meg veldig til å se alle der hjemme igjen.
Nyttårsforsett: nyte den siste tiden i Australia, for den kommer til å gå super fort.

2 kommentarer:

  1. bra du koser deg Anne Marte, gleder meg til du kommer hjem :D

    SvarSlett
  2. Koselig å høre fra deg Anne Marte, og nyt den siste tiden masse :) Savner verdens beste jente <3

    SvarSlett