torsdag 20. mai 2010

AVREISEDATO

Da er ting endelig etter litt styr og stell i orden! 29. juli klokken 16.55 sier jeg hasta la vista til Norge og hopper på flyet til London. Der skal jeg møte resten av studentene fra Europa, og sammen reiser vi videre til Sidney om jeg forsto flight-lappen rett. Isåfall blir det en helsikes lang flytur, men satser på at det er gode seter og tv der, i motsetning til Ryan Air-flyene hvor det ikke en gang går ann å lene setene bakover.

Jeg drar en god del senere enn mange av de andre nordmennene som skal til Australia, som drar i starten av juli. Det er fordi STS har vært så flinke å tilrettelegge året mitt slik at det matcher best mulig med det norske skoleåret, så når de drar hjem til fedrelandet blir jeg der noen uker til. For min del betyr det at jeg får 6 uker sommerferie her før jeg drar, i tillegg til en 6 ukers sommerferie i Australia ved juletider. Dobbel sommerferie er ikke noe å klage på! :D

Dato for skolestart er ennå ikke helt klart, men det haster jo heller ikke. STS hadde fått beskjed om at det var 1. august. Jaja, tenkte jeg og sjekket det i kalenderen. Må bare si jeg har lite lyst på søndagsskole, og lever i troen på at det har skjedd en liten misforståelse et eller annet sted her. Mest sannsynelig er det i starten av august, som passer meg ganske bra :-)

12 kommentarer:

  1. Jeg har også kjempelyst (eller jeg SKAL) på utveksling om 3 år! :) Har lenge tenkt på Australia, det ser ihvertfall ut som et herlig land å tilbringe et år i!

    SvarSlett
  2. Jeg har veldig lyst til å gå på utveksling til Australia til neste år. Jeg tenkte jeg skulle reise samme tid som du gjør, (juli/august) men jeg bare lurte på vist du fikk det andre året godkjent i Norge da? siden du kommer til Australia midt i skoleåret. Jeg lurte også på hvis du fikk stipend eller avslag? og vist du gjorde hvor mye måtte du tilslutt betale. For jeg har sett på STS sin forside og et skoleår til neste år koster ca. 92 000 kr. Hadde vært hyggelig vist du
    svarte :)

    SvarSlett
  3. Jeg har fått forhåndsgodkjenning av skolen, så med mindre jeg ikke stryker i noen fag der nede så begynner jeg rett i tredje når jeg kommer tilbake. Det betyr også at jeg får stipend fra lånekassen, har søkt men de har ikke behandlet søknaden min enda så vet ikke helt hvor mye jeg får, regner med at det blir minst 50 000. Du må huske at det sikkert kommer valutatillegg, forsikring og OHSC-avgift i tillegg, jeg endte opp med å betale 109 000 kr. Hyggelig at du spør :-)

    SvarSlett
  4. Ok ;) jeg lurte også på hva du fikk i snitt før du søkte, om du måtte ha veldig høyt snitt for å få året godkjent? for jeg har ca 4,5 i snitt. tusen takk for all hjelpen din :D og god tur!! :D

    SvarSlett
  5. Har nå fått vite at jeg får 69 000 kr i stipend, så vet du det. Husker ikke hva jeg hadde i snitt da jeg søkte, men da jeg gikk ut av ungdomskolen hadde jeg 5.6 i snittt. 4.5 er mer enn nok, er absolutt ikke nødvendig å ha bedre karakterer enn det, kravet er at du har over 3, og det er bare i engelsk tror jeg. Du må få minst karakteren C(3)i alle fag for å få året godkjent. Tusen takk! :D

    SvarSlett
  6. Oi! Du fikk utrolig mye i stipend! Jeg fikk bare 55 000 ca. Men syns egentlig det er litt dumt at vi som skal til Australia får like mye i reisestipend, som de som skal til Usa. Flybilletten vår er jo mye dyrere! Og fikk du grunnstipnd i tillegg til det andre, siden du fikk så mye? Og btw, gratulerer med så høyt snitt, du må være skikkelig smart :-)!

    SvarSlett
  7. Det var jo ganske stor forskjell. Vet ikke hvorfor jeg har fått det, har ikke sjekka, vet bare at jeg får 35 000 på høsten og 34 000 på våren. Enig med at det burde vært større reisestipend til Australia enn USA ja, koster jo mye mer å reise dit:-P Haha, takk skal du ha, men er ikke akkurat noe geni xD

    SvarSlett
  8. SV: Hei!
    Okei så bra! Greit om jeg linker til bloggen din? :)

    SvarSlett
  9. Hei!
    Jeg har også tenkt på å ta et år i Australia så jeg har noen spørsmål. Hvorfor valgte du STS? Var det vanskelig å få året forhåndsgodkjent og hva er kravene for det?
    På forhånd, takk!

    SvarSlett
  10. Hallo:)
    Jeg valgte STS fordi utenom Explorius er de billigst å reise med til Australia, de har lang erfaring og alt er veldig profesjonelt og organisert. Hvis jeg spør om noe får jeg svar med en gang, og folkene der er veldig hyggelige. Kan anbefale å reise med dem:)
    Fårhåndsgodkjenning var ikke noe problem. Jeg skrev et brev til rektor der jeg sa hvor jeg skulle og hvem jeg reiser med, bare å spørre rådgiveren din hva du må ha med, også fikk jeg et brev fra skolen der det sto at jeg hadde fått året forhåndsgodkjent. Slik jeg har forstått varierer det fra skole til skole, men var veldig lett å få det på min. Kravene er vel at du skal velge fag som likner på de du ville hatt i Norge, du skal stå i alle fag, og begynne i tredje klasse når du kommer hjem. Enkelte fag som matte må tas som privatist i tredje:-)

    SvarSlett
  11. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett
  12. oh, i morgen drar du! legg ut pakkeliste:D

    SvarSlett